Tuesday 16 April 2013

Shell terus kukuh perniagaan di Malaysia

Tahniah

Credit: Utusan


Azman Ismail (kiri) dan Ian Lo berbincang sesuatu di hadapan Terminal Penyimpanan Shell Wesport Fasa Ketiga di Pelabuhan Kelang, semalam. - UTUSAN/Izham Jaafar 
 
PELABUHAN KELANG 11 April - Shell Malaysia berhasrat untuk terus mengukuhkan perniagaan di Malaysia didorong oleh keyakinan terhadap ekonomi dan persekitaran pelaburan di negara ini.

Pengerusinya, Ian Lo berkata, setiap tahun Shell Malaysia membelanjakan berbilion ringgit setiap tahun bagi keseluruhan perniagaan termasuk operasi huluan dan hiliran di Malaysia bagi memastikan syarikat tersebut kekal sebagai peneraju pasaran bahan api di Malaysia.

"Tahun lalu kami telah memeterai tujuh perjanjian pengeluaran dan telah melabur wang yang banyak untuk mencari lebih banyak sumber minyak dan gas di Malaysia.

"Malah Shell juga telah memulakan pengeluaran di medan minyak laut dalam yang pertama seumpamanya di Malaysia iaitu Gumusut-Kakap yang terletak 120 kilometer daripada luar pesisir Sabah bagi tujuan cari gali," katanya ketika sidang akhbar selepas perasmian Terminal Penyimpanan Shell Westport Fasa Ketiga, di sini hari ini.

Majlis disempurnakan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Seri Long See Wool dan turut dihadiri oleh Pengarah Urusan Shell Malaysia Trading Sdn. Bhd. dan Shell Timur Sdn. Bhd., Azman Ismail.
Menurut Ian, bagi memastikan perniagaan huluannya berterusan, Shell Malaysia telah menyiapkan fasa ketiga terminal tersebut dengan menambah tiga tangki penyimpanan baharu dan 1.4 kilometer saluran paip kargo untuk memenuhi permintaan dan pertumbuhan bahan api di Lembah Kelang.

Pembinaan Terminal Shell Westport bermula dua setengah tahun lalu di mana syarikat tersebut telah memeterai perjanjian sub-pajakan di atas tanah seluas 10.12 hektar selama 14 tahun bagi tujuan penyimpanan, bekalan dan pengedaran produk-produk petroleum.

Terminal yang melibatkan tiga fasa itu turut membantu mengurangkan kesesakan di terminal sedia ada di Port Dickson, Negeri Sembilan dan Terminal Pengedaran Lembah Kelang.

No comments:

Post a Comment