Friday 19 April 2013

Otzi manusia Zaman Ais

 Hasil kajian saintis barat terhadap mumia di negara mereka...satu fakta yang menarik %300 tahun dulu pun orang dah start makan roti...

Credit: Metro
..................................................................


Manusia prasejarah sejak dulu lagi menjadi tumpuan kajian ahli ilmuwan dan arkeologi.
Namun, penemuan seterusnya ini turut membuka lembaran baru mengenai diet makanan ringan yang diamalkan.

Otzi, lelaki prasejarah berusia 5,300 tahun yang ditemui membeku di kawasan pergunungan Itali dikatakan memakan banyak bahan karbohidrat terutama roti dan bubur bijirin, ujar saintis selepas melakukan pemeriksaan gigi Otzi.

Mumia terbabit ditemui pada September 1991 di Otztal Alps iaitu berhampiran Gunung Similaun dan Hauslabjoch di sempadan antara Austria dan Itali.

Otzi mendapat nama sempena tempat penemuannya itu.

Penyelidik mendapati keadaan gigi Otzi amat menyedihkan dan menghidap beberapa kerosakan kaviti selain gigi depannya yang rosak teruk mungkin disebabkan kemalangan.

Menurut penyelidik, manusia Zaman Ais mungkin tidak pernah membersihkan gigi, sekali gus menyebabkan mereka mengalami nafas berbau.

Pendedahan yang berkait dengan penyakit mulut dan masalah gigi ini merupakan satu kejutan besar kerana masih berleluasa hingga ke hari ini.

Ketua kajian, Profesor Frank Ruhli berkata, Otzi mengalami kesan calar yang berat pada giginya, beberapa luka lesi karies iaitu kemusnahan struktur gigi yang bermula dari enamel dan boleh merebak ke bahagian dentin dan pulpa jika tidak dirawat.

Lebih 20 tahun kajian dijalankan ke atas mumia ini namun giginya hampir-hampir tidak dapat diperiksa.

Doktor Gigi, Roger Seiler dari Pusat Perubatan Evolusi, Universiti Zurich memeriksa gigi Otzi berdasarkan data tomografi komputer yang terkini.

Pembinaan semula tomografi tiga dimensi itu membolehkan mereka memahami rongga mulut manusia Zaman Ais dan menganalisa masalah yang dihadapi.

Seiler mendapati di bahagian belakang gigi geraham, berlakunya kehilangan tisu sokongan periodontal hingga sampai ke hujung akar.

Meskipun Otzi jarang atau lebih tepat tidak mungkin membersihkan gigi, diet pemakanannya yang kasar menyumbang kepada proses pembersihan dengan sendirinya.

Manusia Zaman Ais mengalami kerosakan gigi disebabkan mereka memakan banyak makanan berkanji seperti roti dan bubur bijirin.

Makanan terbabit dikatakan sangat kasar kerana ia bahan tercemar dan dimakan dengan kasar.

Pasukan penyelidik percaya, kemalangan yang berkaitan dengan kerosakan gigi serta kecederaan lain sebagai petunjuk bahawa Otzi turut mengalami masalah dalam kehidupan.

“Satu antara gigi hadapannya mengalami trauma mekanikal dengan perubahan warna yang jelas kelihatan. Manakala satu gigi geraham kehilangan kuspa akibat mengunyah sesuatu yang keras, kemungkinan batu-batu kecil yang secara tidak sengaja berada dalam bubur.

“Penemuan Otzi membolehkan masyarakat mengetahui dengan jelas peringkat awal penyakit ini,” kata Seiler.

Manusia Zaman Ais dikenali dengan meluasnya manakala Otzi merupakan mumia ‘basah’ yang tertua di dunia.

Sejak penemuan Otzi, banyak pemeriksaan saintifik dilakukan, antaranya pada 2007 oleh Frank Ruhli yang mendapati kematian lelaki itu mungkin akibat pendarahan dalaman.


INFO:

Kenali Otzi

  • Mumia ais yang berusia 5,300 tahun dikenali sebagai Otzi mengalami kes pertama di dunia yang menderita penyakit Lyme, parasit bakteria yang disebarkan kutu mengikut analisis DNA terbaru.
  • Otzi mempunyai ketinggian 158 sentimeter, mata berwarna coklat dan mempunyai saudara-mara di Sardinia.
  • Dia juga terdedah kepada penyakit jantung.
  • Mayat lelaki itu ditemui pada September 1991 dekat sempadan Itali dengan Austria oleh sepasang pelancong Jerman yang berjalan di Lembah Oetz.
  • Dia berusia 46 tahun sewaktu ditemui.
  • Penyelidik mendapati, isi perutnya yang terakhir mengandungi hidangan terdiri daripada daging rusa dan kambing gurun.
  • Otzi mungkin seorang pemburu atau pahlawan kerana membawa busur, anak panah dan kapak tembaga. Dia dipercayai terbunuh dalam pertelingkahan dengan puak saingannya.
  • Mayatnya dipelihara dengan sempurna di dalam kebuk simpanan sejuk yang dipamerkan di Muzium Arkeologi Tyrol Selatan, Itali pada suhu -6 darjah Celsius.
  • Model wajah Otzi dicipta menggunakan teknologi imej tiga dimensi (3D) dan dihasilkan dua artis dari Belanda, Alfons dan Adrie Kennis. - DM
  • No comments:

    Post a Comment