Tuesday 23 April 2013

Caj tambahan 1 peratus untuk dana tenaga boleh baharu

Kenapa penguna perlu membayar caj tambahan untuk perkhidmatan yg akan dikenakan kepada mereka? Adakah ini bermaksud, suatu hari nanti TNB akan memberikan elektrik percuma apabila FiT dilaksanakan


Credit: Kosmo


KUALA LUMPUR - Tenaga Nasional Bhd mengulangi yang caj tambahan satu peratus yang dikenakan ke atas pengguna berat tenaga elektrik ialah untuk dana tenaga boleh baharu di bawah mekanisme Feed-in-Tariff (FiT).

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Azman Mohd berkata, Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) telah ditubuhkan untuk mentadbir dan melaksanakan mekanisme FiT bagi meningkatkan pertumbuhan tenaga boleh baharu dan merancakkan pembangunan industri dan teknologi di dalam negara.

Beliau berkata, bagi memastikan mekanisme FiT, Akta Tenaga Boleh Baharu 2011, telah membolehkan penubuhan Dana Tenaga Boleh Baharu.

"TNB hanya mengumpulkan wang yang dianggarkan bernilai RM30 juta setahun dan jumlah itu terus disalurkan ke SEDA,” kata beliau kepada pemberita selepas pelancaran Taska 1TNB oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin di sini hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment