Saturday 18 May 2013

Lambung syiling pilih datuk bandar

Hehehe, lawak rasanya apabila lambungan duit menjadi penentu datuk bandar. Rasanya di malaysia, tak pernah kes seperti ini terjadi.

Manila: Lambungan duit syiling memutuskan pemenang bertuah bagi jawatan datuk bandar sebuah bandar kecil di Filipina, selepas calon bertanding mendapat undian seri pada akhir hitungan undi, kata pegawai pilihan raya semalam.
Keputusan dramatik bagi jawatan di San Teodoro, bandar perladangan yang dihuni kira-kira 16,000 orang di tengah Filipina itu berlangsung di pejabat pilihan raya tempatan dengan ahli politik bertanding masing-masing melambung duit syiling bagi menentukan nasib mereka. “Mereka bersetuju untuk melambung duit dengan calon yang mendapat lebih hitungan simbol kepala diisytiharkan sebagai pemenang,” kata ketua pilihan raya San Teodoro, Reny Pagilagan kepada media. Menurutnya, ketegangan semakin memuncak apabila pusingan pertama lima lambungan duit syiling turut berakhir dengan seri berikutan kedua-dua ahli politik memperoleh dua kepala.

Marvic Feraren, anggota parti Liberal yang memerintah akhirnya muncul sebagai pemenang dalam pusingan kedua lambungan duit syiling apabila memperoleh dua kepala berbanding lawannya yang mendapat satu kepala. “Kedua-dua calon menerima keputusan itu. Mereka bersalaman dan berpelukan,” katanya.
Pagilagan berkata, undang-undang pilihan raya di negara itu menegaskan bahawa keputusan seri dalam undian perlu diselesaikan dengan pelbagai cara dan lambungan duit syiling adalah antara kaedah yang diterima. - AFP

Credit: metro

No comments:

Post a Comment