Saturday 18 May 2013

FPM, Agromate tandatangani MoC

Kuala Lumpur: FPM Sendirian Berhad (FPM), syarikat bersekutu Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) menandatangani Memorandum Perjanjian Kerjasama (MoC) dengan Agromate Holdings Sdn Bhd (Agromate) untuk mengukuhkan lagi kehadirannya di dalam pasaran perniagaan baja di negara ini.
Perjanjian itu menzahirkan keinginan kedua-dua syarikat untuk meneroka potensi peluang pertumbuhan dengan memanfaatkan kekuatan dan kepakaran masing-masing selain berharap untuk mewujudkan sinergi serta mengambil bahagian di dalam ekonomi skala perniagaan baja dan bahan kimia di Malaysia.

Presiden Kumpulan FGV yang juga Pengerusi FPM, Datuk Sabri Ahmad berkata, kerjasama itu amat bertepatan memandangkan permintaan baja semakin meningkat kerana industri minyak sawit Malaysia yang berjumlah lebih lima juta hektar memerlukan lebih lima juta tan metrik baja setahun. “Baja adalah komponen utama sektor pertanian. Kita percaya bahawa langkah ini akan memberi faedah kedua-dua syarikat dalam mewujudkan kehadiran pasaran lebih kuat dan dengan itu menyumbang kepada pertumbuhan serta keuntungan mereka,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Pada majlis itu, FPM diwakili oleh Sabri dan Ketua Pegawai Operasi FGV merangkap Pengarah FPM, Datuk Khairil Anuar Aziz manakala Agromate diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Raymond Tang Quee Huang dan Pengarah Pemasaran, Wong Beng Huat.

FPM, peneraju pasaran dalam menghasil dan mengedarkan baja kompaun berpasir NPK, bersedia untuk bekerjasama dengan Agromate, yang juga pengedar baja terkemuka di Malaysia. Kedua-dua syarikat itu menghasilkan lebih dua juta tan metrik baja setahun, iaitu lebih 35 peratus daripada keperluan baja negara.

FotoFPM diwakili Sabri (tiga dari kiri) bertukar dokumen dengan wakil Agromate, Raymond Tang (dua dari kanan) dan Wong di Kuala Lumpur, semalam.

No comments:

Post a Comment