Thursday 27 September 2012

Kisah Dong Zong dan Bahasa Ibunda

Menarik jugak isu hari ni, DS nazri, ermmm...bakal menteri pelajaran kot..telah menerima memorendum bantahan daripada Dong Zong....seronoknye ada pejuang macam ni..

Cuma skit jer yg sy xpaham..harap ada sesiapa yang sudi jelaskan pada saya..ty

Petikan dari kl pos:

Tidak Salah Dong Zong Pertahankan Bahasa Ibunda - Nazri Aziz

E-mail Print
alt
KUALA LUMPUR 26 Sept ― Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata tindakan yang dilakukan Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) untuk memperjuangkan bahasa ibunda mereka merupakan tindakan yang tidak salah.
Menurut Nazri, pertubuhan itu (Dong Zong) merupakan salah satu pertubuhan ahli pendidikan yang turut memberi sumbangan kepada negara.
"Hasrat mereka untuk memperjuangkan bahasa ibunda mereka merupakan tindakan yang tidak salah. Mereka orang baik-baik," katanya kepada pemberita selepas menerima penyerahan memorandum daripada Pengerusi, Dong Zong, Dr. Yap Sin Tian di pejabatnyadi Parlimen hari ini.
Memorandum tersebut akan diserahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Sementara itu, Yap menegaskan isu pendidikan di negara ini masih belum diselesaikan.
“Kita telah berbincang dengan kementerian pelajaran termasuk mengadakan sesi meja bulat dan mengemukakan memorandum serta berjumpa Timbalan Menteri Dr Wee Ka Siong, namun masalah itu masih tidak selesai.
“Hari ini rombongan kami menyerahkan surat suara hati rakyat kepada perdana menteri dan mengharapkan beliau akan mengambil tindakan sewajarnya,” kata Yap.
Antara isi kandungan memorandum yang menjadi masalah utama kepada pertubuhan yang perlu diselesaikan segera ialah : (perkataan berwarna merah ini adalah yg peroalan sy)
  • masalah kekurangan guru yang serius di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) [apa yang dimaksudkan kekurangan guru serius ya, kesian rupanya SJKC diletakkan guru yang xserius, ciannye......]
  • penempatan guru tidak berkelayakan bahasa Cina masih dihantar mengajar di sekolah Cina [adakah kenyataan ini bermaksud guru berbahasa ibunda bahasa melayu atau tamil, tidak boleh mengajar di SJKC kerana mereka xbelajar atau menduduki ujian kelayajan bahasa cina?]
  • sijil peperiksaan bersama sekolah persendirian yang tidak diiktiraf [saya ni mengaji di sekolah kebangsaan sahaja, setahu saya setakat ni yang biasa dengar adalah UPSR, PMR, SPM, STPM dan SPTA, orng sekolah persendirian ni ambik periksa apa yang tidak diiktiraf tu ya, atau lebih detail lagi korikulum negara mana yang jadi panduan depa ya]
  • kesukaran permohonan pendaftaran ahli lembaga pengarah pengelola sekolah
  • kesalahan surat kelulusan penubuhan  Sekolah Menengah Chong Hwa, Kuantan supaya memenuhi keperluan sistem sekolah menengah Cina
  • dan penubuhan sekolah Cina persendirian di Segamat.
*baki yang 3 ni saya xpaham langsung, apa yang dia bantah lak..bantah kesalahan atau kesukaran ka?
Tambahnya, mereka berharap agar kerajaan dapat melaksanakan dasar pembangunan untuk SJKC dan masalah pelaksanaan mekanisme normal penubuhan SJKC dengan menyediakan rizab tanah sekolah dan epruntukan yang diperlukan untuk membina sekolah.
Sebelum itu, Dong Zong turut mengadakan demonstrasi di luar parlimen dengan dihadiri sekitar 500 ahli persatuan tersebut.
Mereka turut berarak ke Parlimen dengan membawa sepanduk dan banner tertulis “Kempen selamatkan pendidikan Cina”.

Credit: KLPos

No comments:

Post a Comment